المولد الكبير





أقف في ركن متمهلة.. أفكر، يمر بي الجمع الهائج منطلق إلى مكان لا أعرفه -ويبدو لي أنهم لا يعرفونه كذلك- وهناك دائمًا شخص ما بالمقدمة، يلوح من بعيد، أتخيله شخصًا برابطة عنق و حنجرة صاخبة، تنفر أوردته، يتصبب عرقه، وتهتز سبابته حسب وقع كلماته. قد يتوقف البعض ممن يعرفونني للسؤال: لم لا تلحقين بنا؟؟ هذا جمع الإيجابيين، هذا جمع التغيير! ثم يخافون ألا يلحقوا بالجمع فيمضون سريعًا إلى مكانهم المجهول.

أتساءل: وماذا بعد؟

أمضي أنا في اتجاه آخر وحدي تمامًا، ببطء وحذر، لا يصادفني سوى مارة متناثرين على الأرصفة، لاصخب ولا زحام، لكن الوحدة قد تطول قبل مصادفة أحدهم، نتبادل ابتسامة وقار خفيفة ثم نمضي كل منا في طريقه. يحدث أحيانًا أن يتقاطع طريق الجمع الهائج مع دروبي الهادئة، يوشكون على دهسي بانفجار حناجرهم وتشنج أجسادهم، لكنهم يمرون بوقوفي الثابت في منتصفهم، ينشقون على الجانبين ثم يلتحمون كما كانوا وكما لو كنت غير مرئية. يخفت الصراخ والضجيج تدريجيًا بانقضاء الجمع.

ألتفت لآخر آثارهم وأفكر: ألا يمنح الجمع قوة؟

لكن قوة التدليس والحلول الهينة لا تمنحني بل تسلبني ذاتي، فأتردد لبرهة وألقي نظرة أخيرة على ركن قصي مرت به العاصفة منذ قليل ثم أمضي في طريقي.


---
الخلاصة: أنا أكره الصراخ وأكره الضجيج، أكره برامج الاكتئاب المسائي والأشخاص ذوي المظاهر البراقة المنصّبين محامون وقضاة لأوضاع نصيبهم فيها حسابات بنكية. أكره ما يكتبه حاملو مصابيح (الحقيقة الليبرالية) المنتمين لقطيع (أضداد القطيع).

المسألة باخت بااااااااااخت أوي، من سنة 2005 ماحدش خد باله إن وجوه عواجيز الفرح واحدة ماتغيرتش حزب الغد.. حركة كفاية.. حزب الجبهة.. الجمعية الوطنية، وهاخد على جنب 6 إبريل (دول شباب الفرح المهيسين).

حرية الصراخ مكفولة للجميع، ويلا نعمل وقفة احتجاجية على عدم تعيين بنت خالة أخت الموظف (الغلبان) في مصنع السكر، وهاتوا اليوم السابع تاخد لنا صورتين حلوين، وبالمرة ننزل فيديو على اليوتيوب. أنا واقف بزعق\مش بزعق، إذن أنا وطني وماحصلتش.. وهروح بيتنا آكل زبادي وأنام مرتاح الضمير عشان ايييييه؟ (اخص عليكم؟ ما قلنا وطني وماحصلتش!).

هو ينفع الواحد يعمل وقفة احتجاجية على الوقفات الاحتجاجية؟

2 comments:

رحــــيـل said...

هو ينفع الواحد يعمل وقفة احتجاجية على الوقفات الاحتجاجية؟
:)
ايوه طبعا
حق ومكفول للجميع
حقنا نصرخ وحق المسئولين يسدوا ودانهم
ويعلنوا مبدأ اخبطوا راسكم فى الحيط
--------------
لكن برضه ده لا يمنع ان الوقفات الاحتجاجية فى حد ذاتها فيها شئ ايجابى
على الاقل بقى عندنا قدرة لاعلان الرفض والغضب
جايز تكون بداية لحاجة اكبر منها

Rana said...

أهلا بيكي هنا الأول :)
---
الوقفات الاحتجاجية فيها شيء إيجابي.. أنا معاكي، لكن أنا ضد تحولها لمخدر عام للسلبية.

مثلًا وقفات خالد سعيد، في المرة الأولى أنا اعتبرتها حاجة كويسة، لكن مرة تالتة ورابعة.. اعذريني ده استسهال، أسهل دايما نرمي اللوم على حد تاني. والصراخ أسهل حاجة ممكنة.

مبدأ ابدأ بنفسك معروف جدًا وبرضه صعب جدًا، ماحدش ماسك مراية كويسة طول الوقت عشان يعرف أخطاؤه ويكون بني آدم أحسن

حواليا كل الناس معترضة وكل الناس بتصرخ على حاجات كتير، أنا كمان معترضة ومتضايقة.. بسأل نفسي ليه؟
ألاقي إن نفس الناس اللي بتصرخ هي سبب ضيقي. يبقى لو بطلنا صراخ على الحق والباطل وكل واحد صلح نفسه.. الدنيا هتتحل من غير وقفات احتجاجية ولا اعتصام لأن احنا اللي بنخنق نفسنا بايديناأصلا.